Thursday, June 26, 2008

Asal usul Kampung Pimping

Kg 's roots pimping is the beginning of Brunei persons ' arrival to previous Kg Pimping 's area this Kg Pimping 's name not yet exist exist anymore. According to written oral history and history on Kg Pimping, Brunei persons coming to this Pimping 's village was brought find concubine for Sultan and his kin. Apart from that, occurence of struggling taktha in Negara Brunei cause supporters defeated the escape and have settled here. What which became issue, this village name is from grass which is known as his name pin-pin or pimping often found this village in this Bruneian persons ' arrival time. Apart from that, were people who said this village name also of a bird pimping. Before this village occupied by Brunei persons, this village occupied by tribesman people kedazan. When this Brunei scarecrow already settled in this village and increasingly more who came when know safe place in lived and inhabited, they even name this village as Pimping village in conjunction with than grass pimping and bird pimping that.

How by boycott Pimping?.. yeah, this Pimping 's island actually exist and it is marine vessel stuck in river pimping that. This proven during pengorekkan river pimping this before, that Pimping 's island having many which wood are coated with land of that ship.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Asal-usul Kg pimping adalah bermulanya kedatangan orang-orang Brunei ke kawasan Kg Pimping yang sebelumnya nama Kg Pimping ini belum ada wujud lagi. Mengikut sejarah lisan dan sejarah bertulis mengenai Kg Pimping, orang-orang Brunei datang ke kampung Pimping ini adalah disebabkan mencari gundik untuk Sultan serta kerabatnya. Selain itu, berlakunya perebutan taktha di Negara Brunei menyebabkan pengikut-pengikut yang dikalahkan itu melarikan diri dan menetap di sini. Apa yang menjadi persoalan, nama kampung ini adalah daripada rumput yang dikenali namanya pin-pin ataupun pimping banyak terdapat kampung ini pada masa kedatangan orang-orang Brunei ini. Selain itu, ada yang mengatakan nama kampung ini juga daripada seekor burung pimping. Sebelum kampung ini diduduki oleh orang-orang Brunei, kampung ini diduduki oleh orang suku kaum kedazan. Apabila orang-orang Brunei ini sudah menetap di kampung ini dan semakin ramai yang datang apabila mengetahui tempat selamat di duduki dan didiami, mereka pun menamakan kampung ini sebagai kampung Pimping sempena daripada rumput pimping dan burung pimping tersebut.

Bagaimanakah dengan pulau Pimping?.. ya, pulau Pimping ini memang wujud dan ianya adalah kapal laut yang tersangkut di sungai pimping tersebut. Ini terbukti semasa pengorekkan sungai pimping ini dahulu, pulau Pimping tersebut mempunyai banyak kayu yang disaluti dengan tanah daripada kapal tersebut.

2 comments:

\sahindri said...

apa ni.. nda habis.. gntung org membaca bh....... ekkeke

adai kinongou gonit do langit. said...

Dahulu pimping dikenali sebagai kampung lama. Banyak buaya ganas. Atutah binsuluk digelar kampung kuala lama. Sebab bisdia semau berasal dari pimping/kampung lama. Tapak pimping sekarang bukan tapak kampung asal, ia didirikan oleh 'colony' semasa berlakunya wabak taun yang melanda suatu ketika dahulu. Allahyarham Pengiran Jaya yang mencadangkan agar tapak kampung sekarang dijadikan kampung pimping dan penduduk dusun yang menetap disana pada asalnya bersetuju berpindah kerana mereka suka mengamalkan pertanian pindah dan membuka kampung baru yang lain.